Mahiatahi Lodge& Greymouth Punakaki bach on the beach

29 maart 2016 - Punakaiki, Nieuw-Zeeland

Dus we gingen naar de Mahiatahi Lodge, een zeer afgelegen plekje je kan er alleen komen per boot . En we hèbben het gehele strand alleen voor ons zelf .

Maar ook echt alleen voor ons zelf . Vroeger was dit een goud mijn dorpje en dat zie je ook als je over het strand loopt bij het einde vind je nog een klein locomotiefje en nog wat spoorrails.

We hadden gehoord van die eigenaar dat je heerlijke grote mosselen kon vinden de is een man van 72 jr die ons naar de overkant geroeid heeft en wij steeds zeiden zullen wij roeien meneer maar nee hij wou dit doen . Want zo bleef je jong en fit zei hij.

Maar wij gingen lekker op het strand een wijntje drinken en genieten van het uitzicht en toen dachten we oh mosselen als voorgerecht is geen slecht idee dus wij helemaal naar de achter kant gelopen van de baai .
En ja hoor tussen de stenen super grote mosselen maar ook een puna schelp en ik vind die zo mooi had er al 1 gehad van de vrouw waar we hadden geslapen met het haaien duiken ,maar nu had ik er 1 zelf gevonden .

Die avond hebben we in het huisje lekker gegeten en genoten van het minimalisme van wat we hadden . Die volgende ochtend ging remco lekker even vissen kijken als die zelf een zalm kon vangen .
Terwijl ik de spullen bij elkaar zocht en de tassen weer in gepakte omdat we ook een keer terug moesten voor het getij weer te hoog was.

Eenmaal weer aangekomen aan de andere kant van de rivier had de man gevraagd als we de auto mee wilde nemen want hij ging zijn wij denken ze dochter naar het huisje brengen .
Dus toen we weer aan waren gekomen bij hun huis kregen we nog een lekker bakkie koffie en we vroegen wat tips wat we nou echt moesten bekijken op de weg richting Hokitika ze gaf ons wat tips en wij gingen weer richting onze volgende isolement .

Dus op de weg Hokitika en uit eindelijk 20 km voorbij Greymouth .
Eerst zijn we richting Fox glacier town gegaan en opweg naar het spiegel meer (we hèbben al wat spiegelmeren gezien en op de foto maar deze zou zo mooi zijn die mochten we echt niet missen) Lake Matheson en je kan der dan een hiken doen van 1.5 uur dus dat is een mini rondje maar wel lekker om even de benen te strekken . Daar aangekomen geen spiegel een windje zwaar bewolkt en een kabel op hèt water hahah maar ja toch even lekker gelopen en op naar volgende plekje .

Hoppa uurtje in de auto en bij de Franz Josef glacier aangekomen maar omdat we al veel negatieve dingen hadden gehoord over deze glaciers en we echt al heel dicht bij glaciers zijn geweest bij mount cook en met de helicopter vlucht er bijna op hebben hebben gestaan zijn we naar een Wild life center gegaan om een kiwi te gaan bekijken .Want de kans dat we die in het echt gaan tegen komen is heel klein .
We hèbben ze gezien en als ze een jaar oud zijn worden ze ook weer vrij gelaten .
Dus money well spend

En dan nu opzoek naar ons huisje het zou na het meertje dat thirteen creek heten moeten komen .en het herkenningpunt was een blauwe brievenbus ....... dus opzoek langs de weg waar je dus 100 mag rijden in de bergen naar brieven bus .... oja met een nog een bepaalde code er op ...
Na een mega stop te hebben gemaakt omdat we hem.op het laaste moment zagen hebben we het huis gevonden super kick ook weer letterlijk aan het strand en als het hoog water is staat het water onder het huis

Omdat we vlakbij Punakaki waren we toch even tourist wouden zijn, zijn we naar de pancake rocks gegaan en hebben daar een half uurtje rond gelopen voor dat we beslist hadden om 2 grote tramping routes te doen
De eerste was naar de caves die was heel donker koud en vooral heel glad in de grot konden we echt geen hand voor ogen zien en we zijn niet super ver de grot in gegaan omdat we ook niet de juiste benodigdheden hadden zoals hoofdlamp enz dus we gingen weer terug om de volgede route te gaan doen wij dachten dat kan wel .

Dus wij naar de splitsing en lopen maar we hadden wel gelezen dat we meerdere rivieren overmoesten steken maar ja hè een klein riviertje kunnen we wel oversteken met onze schoenen .

Dus na een dik uur lopen komen we bij een mega grote rivier met sterke stroming nou daar gingen onze schoenen echt niet tegen kunnen ja of wij moeten willen lopen in natte schoenen dus hup schoenen uit sokken uit en lopen maar door de rivier . Maar op de bodem lagen dus allemaal stenen .

En deden zeer aan je voeten en dan helpt dat ijskoude water ook niet maar oké je moet iets over hebben om bij je doel te komen toch ??

Na een super mooie wandeling van een aantal uur komen we bij deel 2 van de rivier dus weer schoenen uit weer door het koude water weer pijn maar nu ook dieper voor mij tot boven knie hoogte .

Dus daar aangekomen zien we eindelijk een bordje met de geschatte tijd nog 25 minuten en nog meer rivieren over te steken dus het was al 16:45 en om 19 :30 uur gaat de zon onder maar we liepen in de bergen dus zal de zon eerder weg zijn. Dus hadden we besloten om niet verder te lopen en terug te gaan en je raad het al weer al die rivieren over te moeten gaan ....
Maar we dacht en slim te zijn en bij die andere rivier een stuk gevonden te hebben waar je niet je schoenen weer uit moest en door de pijnlijke stenen met stroming niet te vergeten moest .
Door dat we toen een heel stuk door de bush bush hadden gelopen hebben we wel wilden geiten gezien en die stonken niet normaal maar oke we gingen het proberen wel 2x en toen kwamen we er toch achter dat het niet ging werken weer terug gegaan en daar toch de schoenen uit sokken uit door het ijskoude water met veel stroming .
Maar jeej de overkant .

Toen dachten we eigenlijk dat we er albijna waren maar helaas we moesten nog een heel stuk .

Eindelijk aangekomen bij de auto was het 18:20 dus na een goeie 7 uur wandelen gingen we lekker naar huis eten douche wijntje hapje genieten van de zee slapen want morgen gaat de wekker vroeg naar kaikoura toe de andere kant van de berg en land weer . Want daar gaan we whale watching en dolphin encounter doen .
Maar dat is weer een nieuw verhaal .

1. Hans:
    29 maart 2016
    Prachtig wat jullie allemaal beleven.

Geniet ervan!
  2. Tamara Sloof:
    Super kicke allemaal!!

(Behalve die spin natuurlijk .... brrr)
  3. Oma:
    29 maart 2016
    weer een prachtige belevenis. wel leuk maar koude en pijnlijke voeten zou niks voor mij zijn. leuk filmpje van de rivier oversteken. kus
  4. Kate:
    31 maart 2016
    Hoi hoi, nou wat een verhaal het lopen op blote voeten door de rivier klinkt niet echt top...Maar wel een avontuur hoor en ik hoop dat je pijn al weg getrokken is.
    Kuss en liefs xxx