Tongariro

10 april 2016 - Mount Tongariro, Nieuw-Zeeland

Ja wel weer een lekker ritje sowieso weg uit de drukte want ohh alleen al de stad uit komen is al een drama ja ook in nieuw zeeland kennen ze spits .....
Dus eenmaal lekker opweg richting tongariro zitten we met spanning alle weersomstandigheden berichten te volgen omdat ja we willen natuurlijk heel graag de tongariro alpine crossing doen 19 km over de actieve vulkanen lopen .
Maar oké we moeten er eerst komen , dit keer hebben we geen echte lange stops gemaakt en zijn we bijna in 1x door gereden wat mooi was we kwamen lekker op tijd aan hebben dus nog mooi een shuttle bus service kunnen regelen want jahhhh morgen zijn alle voorspellingen goed en we mogen lopen !!!!!!!
Helemaal blij !! Dus ja wat doe je dan goed eten alles voorbereiden want ja het is een berg en je moet op alles voorbereid zijn warm koud , eten drinken , ehbo zonnebrandcrème pet zonnenbril, extra kleding want ja wat als het weer omslaat of je moet naar een shelter .
Dus eten maken lekker wraps met van alles en nog wat fruit maaltijdrepen proteïne repen beefjurky allebei 3 liter water minimaal.
Want er zijn geen drink gelegenheden op de berg niet zo raar .... ohh morgen langs mount doom lopen "lord of the rings momentje "
Dus op tijd naar bed want morgen om 6:30 moeten we daar staan .
Dus de wekker gaat vroeg maar allebei hup gelijk er uit rem onbijt maken ik alles nog eens nalopen als we alles hebben en de tassen klaar zetten en nu snel onbijten.
En naar de plek lopen waar we heen moeten voor de shuttle, en dan zie je mensen in de bus stappen totaal onvoorbereid echt geen drinken geen eten 1 fles water .... jonge jonge mensen zijn soms echt niet de meest slimme wezes.

De buschauffeur leg in globale lijnen uit wat er te wachten staat op de crossing en of we allemaal genoeg kleding hebben want het is koud boven , en er is een kans dat het weer omslaat en dat er de Devils stairs te wachten staat en als je langzamer bent dan andere dat je die voor moet laten .

En dat er aan de andere kant van de vulkaan ook een shelter staat en dat er 2 oppik moment zijn 1 om 15:30 en 17:00 we moesten ons niet druk maken als die een 2e x moest rijden maakte hem niks uit hij wilt liever dat je je tijd nam en veilig beneden kwam .

Jeahh aan gekomen op het begin van de tongariro alpine crossing 19.4 km en mensen doen er gemiddeld tussen de 6 en 8 uur over .
Ik heb me hartslag meter omgedaan om dat benieuwd ben naar de uitslag en over hoelang we er over doen .
We hadden een beetje gezegd dat de bus van 5 uur ons doel was .

Maar we beginnen te lopen , en we haalden steeds meer mensen in en nog meer , toen kwamen we bij een zee van trappen na eerst te hard van start te zijn gegaan bleven we achter wat oude mensen tot dat we boven waren . Toen liepen we langs mount DOOM Toen moesten we Devils stairs op en langs heel de weg was het warm ze hadden een bewolkte dag opgegeven maar we liepen over de 1e top om rond de andere te gaan en het was koud niet normaal een zwaar ijzige wind was blij met de hand schoenen en oorwarmers . En nu gaan we beginnen aan het zware gedeelte een zeer stijlen. Berg opklimmen .
Maar eenmaal boven kan je de red crater en de lakes zien liggen en mooi uitzicht hebben we zeker je ziet helemaal van hoe de lava stroom is geweest en is versteend allemaal heel fascinerend om te zien .
Maar nu zijn we bijna aangekomen bij de 1 vulkaan Mind waar we over de rand mogen lopen je kan hem van 2 kanten bekijken 1 de kant die iedereen loopt of de kant die bijna niet gelopen wordt nou ja die kant gaan wij op want ja achter iedereen aanlopen doen wij niet aan .

Onder je voeten is het gewoon warm en je loopt over lava gegesteente zwavel allelei mineralen rood geel groen paars, als je het oppakte rook het naar lucifers heel bizar .

We komen langs een steen die de vulkaan gewoon uitspugen als of het niks is .
Deze vulkaan is het laaste uitgebarsten in 2013 en je ziet de mond nog zitten .

Dus we lopen naar beneden richting Emerald Lake en Blue lake man man man wat een lucht rotte eieren is helemaal niks er bij .....

We zijn door gelopen naar de hut om daar lekker te lunchen na een half uurtje te lunchen en omdat we erg voorlopen opschema we gaan zeker de half 4 bus halen met gemak ...

Dus na de lunch zijn we verder afgedaald en komen allemaal mensen tegen die al veel eerder vertrokken waren van de hut .

Dus toen kwamen we eindelijk beneden aan en zonder de pauze hebben we er 6 uur precies over gedaan dus we waren echt heel blij met het eind resultaat. Omaar wat nu wel jammer is dst we nog 1.5 uur moeten wachten op de shuttle .
Gelukkig konden we heerlijk in het gras liggen en hebben we nog even wat gesnoozed in de zon
Toen we terug waren in het huisje kwamen we 2 oude bekende tegen herman en thea nou er kwam gelijk wijn en bier op tafel en hele gesprekken en was weer super gezellig dus we spraken af de dag er na weer wat gezellig te gaan drinken met een hapje en drank je .

We hadden gedeeld wat we gedaan hadden en wat ons nog wat leek .
Wij gaan naar craters of the moon toe dus het regende pijpenstelen niet normaal dus alles een beetje op het gemakje ... dus opweg daar heen hadden we ook de huka falls gevonden nou hebben we al wat watervallen gezien hoor maar deze was zo breed en lang en heel veel water verplaatsing zult het vast nog wel zien we hèbben het gefilmd.

Die avond hebben we een hele gezellige avond met herman en thea de wijn ging lekker we zouden morgen allemaal vroeg weggaan ...
Nou we hadden al besloten dat we naar wat vulkanische parken wouden gaan doen onderweg naar Rotorua !! Maar das een volgend verhaal .

1. Tamara Sloof:
    Gaaf dat de aarde nog warm is daar. 2013 fdas niet heel lang geleden zeg
  2. Oma:
    10 april 2016
    Wat een wandeling. Knap hoor. Ja die rotte ei lucht is niet echt lekker. Weer een trip die de moeite waard was, en dan op de rand van de krater te kunnen lopen.
  3. Alice:
    10 april 2016
    ik zie dat het nog steeds niet verveeld want jullie stralen nog steeds,
    en ons verveeld het ook nog niet om jullie verhalen te lezen.
    nog heel veel plezier. ook jullie laatste daagjes nog hoor
    groet Pa en Ma Xxxxx
  4. Kate:
    10 april 2016
    Wel heel gaaf dat jullie mount Doom hebben gedaan en goed dat jullie goed waren voorbereid. Het gaat wel opschieten nu voor jullie, geniet er nog lekker van.

Liefs xxx