Chili

27 januari 2019 - Quito, Ecuador

Vandaag gaan we het park torres del paine verlaten en gaan we terug naar peurto natales .

Omdat we nog niet gelopen hadden en eigenlijk een beetje teleur gesteld waren in het wildlife hadden we bedacht om naar de entree van het park te gaan want daar hadden we heel veel beesten gezien .

Zo gezegd zo gedaan maar toch even vragen aan de rangers of het heel ver was. We hadden maar 2 uur voor dat de bus ging .

Nu bleek er een trail te zijn vol wildlife precies achter de entree en we konden de backpacks achterlaten .

Wel moesten we ons inschrijven en weer melden als we terug kwamen dat we in orde waren .

Nou nog geen kilometer verder volgas quanaco's  "lama's"  en ibis vogels maar ook genoeg tekenen van puma's. Van opgegeten jongen lama 's tot poep van de poep .

De kansen op de  puma was ineens gestegen dus vingers crosst............

Helaas geen puma ....... Maar wel beestjes op deze wandel route, hier hebben we meer wildlife gezien dan op de hele O trek maar op de O hebben we waanzige landschappen gezien gehoord en gevoeld !!

We gaan morgen naar Argentinië voor de glaicer perito Moreno dit is de snelst bewegende glaicer ter wereld al is deze "wel klein" een hoogte van 70 meter. Zijn broertje in de rechter arm 130 meter hoog en de glaicer die wij gezien hebben met de " glacier grey" hike was " maar 30 meter hoog" .

Het is wel een dingentje want we doen een dag tour met mensen ........ zoals de meesten van onder deze groep wel weten zijn wij op vakantie mensen schuw en haten we de tour operators we doen het liever zelf .

Maar oké we hebben geen eigen auto en dit was een makkelijke oplossing .

Dus een aardig bedrag betaald en we worden opgehaald vanaf de hostel en dan komt het ....

Je mag geen eten meenemen van Chili Argentinië in en visa versa maar gesealed wel zeggen ze ...

Dus wij hadden wat wraps gekocht en wat salami en fruit.

En we zouden het er op gokken mocht het niet naja dan nemen ze ut in kijken ze niet dan hebben we geluk en ons eigen eten .

Gelukkig was het het laatste want ook al stond er in de tour beschrijving dat je een uur de tijd kreeg om te lunchen nou dat was totaal niet waar 5 min banjo en en als je geluk had kon je dus bij de tankstations ja, ja koekjes en chocolade kopen ..... de zuid amerikaanen zijn echt fan van zoete zooi en ongezond voedsel die mensen leven echt een hele dag op een rol koekjes en cola ..... te bizar .....

Maar na een bus rit van 6 uur zijn we aangekomen bij de glacier en hebben exact uh 1.40 minuten pfff het is zo kort je kan het zien maar vol van genieten niet .... dit bevestig weer dat we ut zelf hadden moeten doen met een  2 dagen daar blijven in ut park .  Maar oké we hebben ook al parken  gekregen die minder touristche zijn dus weer een landje op de bucketlist;)

Morgen gaan we terug naar Areras en dan de dag er na gaan we nog een keer  de kou opzoeken naar pinguïns "de koning" dat zijn de op 1 na grootste pinguïn en ze lijken heel erg op de keizer pinguïn.

Hopelijk gaan we ze zien .

Ohh wat zijn ze mooi van kleur echt zo fel het lijkt wel nep!. Gelukkig hebben we een mega zoomlens dus konden we ze goed bekijken en op de foto zetten en hoef te we niet bij de telescoop in de rij te staan  zoals de rest van de meuk .

En dan via de telescoop met je telefoon natuurlijk een goeie foto proberen te maken geweldig om te zien .

Ja dan is het wel waard om toch een camera mee te nemen ipv die telefoonfoto's ook al is dat soms heel handig en net zo goed als een normale camera .

Je had 3 groepen van pinguïns de ene groep waren vrijgezelle mannen en vrouwen die liggen een beetje op de grond te liggen en hebben dus nog niet het druk van het ei op je voeten omhoog en warm houden  dit is de 2e groep die hebben dikke buik voetjes omhoog en deze taak delen ze met hun partner ze zijn monogaam en elke koppel heeft hun eigen zang en dans en als de band sterk genoeg is kom er een ei uit voort. Als het eitje er is de taak van de ouders om om de week te gaan vissen en zorgen dat ze een genoeg  reserve hebben voor de winter komt.

Hier zit ook gelijk het verschil met de keizer pinguïn in ... daar doet de vrouw tot aan de uitkomst van het ei alleen de jacht en als zij terug is dan pas kan de man zijn reserves weer gaan aanvullen .

We hebben ook onder dwang geschiedenis les gehad van onze tour gids. Hij was geschiedenis leraar ook al was het wel interessant  om te horen dat snel in  een notendop gezegd, de blanken mensen kwamen hier om schapen te houden en de native mensen hadden honger en ja schaapje is wel een makkelijkere prooi dan lama , eerlijk is eerlijk .... Maar ja dat vonden de blanken  mensen niet zo tof dus ja dan slachten we die mensen toch gewoon af . En de laatste familie hebben ze uiteindelijk in een circus gestopt in Frankrijk want alles wat anders is toen der tijd ja dat is circus matriaal .

Nu gaan we lekker terug met de boot over een heel historische kanaal staat mallagaan iets van een man die het heeft ontdekt en de mensen van patagonia wat dus grote voet betekend, omdat de 1x dat die daar aan land kwam een voet afdruk zag die heel groot was en die mensen waren mega groot in vergelijking van de spanjaard toen der tijd, iets van 1500! terra del fuego land van het vuur betekend  omdat hij langs de kust overal vuur zag en zo communicerden deze tribes .

Maar naar mijn optiek hadden ze ut beter ut land van kou en wind kunnen noemen .

Maar wie weet doen ze ooit aan naamsverandering .

We hebben morgen een dagje dat we beetje gaan relaxen en opzoek  naar de flamingo's ja de missie al sinds dat de man ze me heeft ontnomen in Afrika ......... Maar natuurlijk met ons geluk verdorie weer 8 km gelopen en GEEN flamingo natuurlijk ...... alles Remco zijn schuld ;)

Maar er is nog een een natuur reservaat net buiten de stad dus 3x raden ja hoor we hebben nog niet gelopen . We nemen de taxi en gaan naar reserva natural magallanes opzoek naar puma's onmogelijke missie maar zo hou je je zelf bezig om toch weer over de 15 km te gaan wandelen 🤣

Het was een boswandeling en boven op die berg werden we bijna er afgeduwd niet normaal Jezus die wind .... dat ze hier nog geen windmolens hebben is voor mij echt een raadsel .

Op de terug weg hebben we wel nog een poot afdrukken gevonden van een grote vos soort maar helaas geen verdere beestjes.

Het park is echt mega groot en ze hebben maar 2 kleine gebieden waar je kan wandelen en dat is misschien ook maar voor het beste voor de beesten .

Morgen gaan we een dagje reizen van Punta Aresas naar Santiago daar gaan we lekker even slapen dan door naar Lima en van Lima naar Quito we zijn weer heel erg benieuwd naar ons volgend avontuur .

Van Quito ,Cotopaxi , cerro guagua pichincha naar galapagos  tijd te kort !!!

1. G. Klapwijk:
    Noemen jullie dit vakantie. 😋🤣🤣
    Leuk om te lezen weer. Geniet er nog maar van. Voor je het weet, zitten nullie weer in containerland.
  2. Alice:
    27 januari 2019
    Wat een avonturen GEWELDIG ,!
    En de geschiedenislessen zijn ook leuk om te horen. Als je toch met de meute en gids mee moet is dat leuk meegenomen. Geniet weer van jullie nieuwe avontuur wij lezen je verhalen graag doeiiiii.
  3. Oma:
    27 januari 2019
    weer een prachtig verhaal met foto's leuk dat jullie zo genieten . Kus kus
  4. Kate:
    27 januari 2019
    Jammer dat jullie minder dieren hebben gezien, ik kan best begrijpen dat jullie ook flamingo's op jullie lijst hebben. Dat zijn gewoon geweldige vogels om te zien.
    In ieder geval is er nog genoeg voor jullie te zien en te doen. Geniet er nog effe van voordat je het weet ben je weer onderweg naar huis. Liefs xxx
  5. Rob en Desiree:
    27 januari 2019
    Weer een mooi verslag en leuke foto's. Vooral die pinguïn, prachtig !
  6. Jan van Rijswijk:
    27 januari 2019
    Mooi verslag je leert er weer van op volgende reis nog meer de meute vermijden. P.S misschien in de dierentuin wel eenPuma
  7. Alice:
    Ome Jan hahaha
  8. Hans:
    28 januari 2019
    Geweldige indrukken en toffe dingen die jullie allemaal beleefd hebben.
    Ben zeker benieuwd naar alle verhalen.
    Nog heel veel succes met de volgende avonturen.