Amazone part two

2 januari 2019 - Amazone, Brazilië

Vandaag gaan we met een boot, voor ons het 2e deel (een cruise) doen van een ander stuk van de Amazone.

We zijn richting de Rio Negro "de zwarte rivier " gegaan naar meting of the waters waar de  Rio Negro en de Solimões "de modder achtige  rivier " samen komen maar nog niet mengen.

Dit natuur fenomeen gaat door voor een km of 13 daarna slokt de Rio Negro de Solimões op en kolkt het samen en dat vormt de grote Amazone rivier .

We zagen dus dolfijnen in de Rio Negro rivier. We weten dat er Pink dolfins zijn maar we zagen zwarte dolfijnen en grijze dolfijnen. Wat blijkt nou die komen 1600 km stroomopwaarts van de zee  om hier te jongen .

Ook een leuk feitje is dat op dit moment 1000 soorten vis bekend zijn en ze vinden elk jaar nog steeds een nieuw soort die nog niet ondekt is .

Nog een feitje omdat het zo interessant is ;) is dat de Solimões rivier heel voedingsrijk is, maar de mensen vinden de vis uit deze rivier niet te eten. Ook de andere beesten die aan deze kant van Solimões rivier leven eten ze niet omdat ze vies zouden smaken, terwijl ze de vis vanuit de Negro heerlijk vinden.

Die middag zijn we met een klein bootje eerst naar een ariphaima kwekerij geweest. Er mag niet meer op gevist worden vanwege overbevissing en hier worden ze dus gekweekt voor de lunch. Maar wat een indrukwekkende vissoort! Ze kunnen wel tot 3 meter groot worden maar hier hebben ze ze tot zo'n 1.5 meter en 90 kg. We kregen hier een stok met een touw eraan met een klein visje en die mocht je dan in het water houden om de kracht van de ariphaima te voelen, ja en die is bizar zeg!

Daarna zijn we met een klein bootje dieper de Jungle in gegaan om te kijken of we wat wildlife konden spotten .

Ja hoor we hebben wel 3 luiaarden gezien en 1tje met een kleintje .

Met de laastse luiaard zat er ook een grote  leguaan in de bosjes. In ieder geval, Remco had iets wat moeite om hem te zien  soort van een 15 minuten bezig geweest om hem  te laten zien waar die was .

We hèbben veel mooie vogels gezien en  doodskopaapjes, ze zijn zo leuk!

Maar ook de rode brul apen geweldig wat een geluid jammer dat ze zich deden verstoppen voor de foto.

Die avond zouden we op zoek gaan naar kaaimannen  ze hebben 3 soorten  kaaimannen een beetje te onderscheiden in smal, middel en groot . Maar natuurlijk ook in meer dingen kleur gewicht geluid enz .

Dus na het eten gingen we in het donker de boot in. Ney scheen met zijn mega hoofdlamp over het water en als je dus vuurrode bolletjes zag zat daar een kaaiman .

De eerste die we vonden was een kleintje de kleinste soort en was niet ouder dan 3 maanden  .

Ze voelen heel zacht aan en toch zit er een mega power in zo'n klein beestje.

Aangezien Remco al sinds de eerste tour Jabaroe wordt genoemd dat betekend reiger was het nu aan Remco om een grote te vangen .

De eerste x mislukt omdat hij het eigenlijk te snel wilt doen, want ja je moet wel uit kijken dat die niet in je vingers hapt.

En ze zijn heel snel .

De 2e die we zagen was veelste groot Hahaha die ging die niet pakken die was al 1.5 meter en had een aardige ik eet je vinger of hand op hoofdje.

De 3e die hij had gespot had die bijna maar omdat ze zo snel zijn en die het land op gerent was en wij in de boot zaten kon die er niet bij,  Ney was het daar niet mee eens dus die ging er achter aan! En ja hoor heel de boot in  het struikgewas, hij half over boord en ja hoor hij had hem .

De grootste soort de zwarte kaaiman  die wel 6 meter konden worden .

Deze was  ongeveer een jaar oud en wat een verschil met de eerste, die was van de kleinste soort en ook een stuk jonger

Echt een super leuke ervaring was dit .

Morgenochtend gaan we naar een vogelspot lokatie met overzicht over een meer .

Deze ochtend zijn we vroeg opgestaan om naar de plek terug te gaan waar we gisteren ook waren met de vogels .

Ik heb eindelijk de rode ara goed op de foto na een lange tijd proberen .

Er waren een wat brutale aapjes die wat gestolen hadden van de mensen die op ut water wonen .

We zouden een wandeling gaan maken om vogelspinnen te zoeken van ongeveer 1.5 uur .

We waren even vergeten alles te verdubbelen bij Ney dus uiteindelijk hebben we 3.5 uur rondgelopen .

Maar we hebben wel een vogelspin gevonden en zelfs even gepakt en op Remco neer gezet .

Kan je vertellen dat de haartjes die die los wrijft echt mega jeuken voor een aantal uur .

Maar missie geslaagd .

De arme kapitein genaamd Ed was ons gaan zoeken omdat die dacht dat we verdwaald waren .

Tegen het eind van de middag zijn we naar de pink dolfins gegaan en er was helemaal niemand. Gelukkig we hebben echt van deze zeer lief uitziende dolfijn mogen genieten normaal is het vol met toeristen .

We hebben zelfs met ze gesnorkeld en ze hebben echt hele grote flippers groter als normale dolfijnen .

We gingen terug naar de boot om de hengels op te halen want ja we gaan vissen op piranha :)  echt iets voor Remco .

Maar de visjes wouden niet bijten in ieder geval niet bij Remco ;)

Want zoals gewoonlijk op vakantie vang ik alle visjes jahhhh ik heb gewoon 2 zwsrte piranha's gevangen . En morgen gaan we nog een keer vissen want ja dat moet onze lunch worden ben zeer benieuwd naar hoe ut smaakt.

Morgen gaan we nog een keertje vissen   en naar een de Indians zoals Ney dat zegt .

Yess ook Remco heeft een piranha gevangen hij heeft de zwarte gevangen .

1. Jose:
    2 januari 2019
    Mooie foto’s hoor en gave verhalen alweer!
  2. Laura:
    2 januari 2019
    Gaaf hoor om te lezen😇 mooie foto’s.
  3. Hans:
    2 januari 2019
    Zo zo. Wat een mooie avonturen en dito foto's
  4. Michel:
    3 januari 2019
    Ik vind t pas spannend worden als die slang jullie gaat eten !!! Hahaha
  5. Alice:
    3 januari 2019
    Doe maar niet hoor Michel, want dan missen wij die verhalen
  6. G. Klapwijk:
    3 januari 2019
    En dat noemen jullie "vakantie" haha. Weer genoeg gezien/beleefd. Blijf genieten!
  7. Kelly Peeman:
    Geweldig! Veel plezier!
  8. Mirjam Siegersma-van Dillen:
    3 januari 2019
    Wow, wat een mooie ervaring... Lekker genieten...
  9. Carlos:
    3 januari 2019
    Super vet zeg allemaal ook leuk hoe je het allemaal verteld lekker aan het genieten thats live 😜
  10. Kate:
    3 januari 2019
    Hoi hoi, super leuk dit allemaal te lezen. Ben blij dat jullie wel nog allemaal je vingers hebben.
    Ben benieuwd wat jullie zullen eten....Maar ook naar de foto's gekeken zitten echt hele mooie tussen!
    Liefs van ons xxx
  11. Rebecca Vleeming:
    3 januari 2019
    Ik vind jullie knetter (te) gek!😊🙈
    Lees het met veel plezier!!! X
  12. Robert Siegersma:
    3 januari 2019
    Wat leuk ik ga jullie volgen
  13. Hilz:
    3 januari 2019
    Lekkere visbeesten! Ziet er tof uit guys! Keep up the good work!

xx
  14. Jan van Rijswijk:
    3 januari 2019
    Geweldig prachtige foto's jullie genieten er wel van
  15. Oma:
    6 januari 2019
    Weer een leuk verhaal. Blij dat jullie zo genieten xx
  16. Rob en Desiree:
    8 januari 2019
    Is het niet door vuurwerk bij oud en nieuw dat je je vingers kwijt kan raken dan wel op en in de Amazone. De rillingen lopen over mijn rug, doe voorzichtig en veel plezier.