Tasmanië

18 januari 2018

Vandaag gaan we met de spirit naar Tasmanië.
Het in laden van alle auto's is wel een lange wacht maar goed het hoort er allemaal bij .
Eenmaal op de boot hebben we een drankje en wat tasmaanse oesters gegeten en die waren heerlijk.
Toen het tijd was om lekker naar bed te gaan en weer eens een echte douche bemachtigd te hebben ipv douche zak of kouden douches kan een mens daar best van genieten .
Toch is ondanks alles het door slapen er niet echt bij want als je midden in de nacht wakker wordt door de golven is dat wel een
vreemde gewaarwording .
We hadden ook een uur vertraging opgelopen door het slechte weer .

Op het eiland aangekomen heeft Tasmanië ons verwelkomt met Regen ja regen dat hadden we al even niet meer gezien ...... maar dat mag de pret niet drukken we zouden die dag naar cradle mountain gaan op de route hebben we eerst nog Mole Creek cave gedaan. Eindelijk kijken naar de glimwormen, daarna zouden we kijken hoe de loop richting naar de summit was van cradle mountain .
Zo gezegd zo niet gedaan ... we waren begonnen via de overland track en binnen een uur waren we zo door regent dat we tot aan ons ondergoed doorweekt waren en er stond een centimeter water in onze schoenen.
Dus het eerste beste opstap punt van de bus zijn we er weer opgegaan richting de auto .
Normaal zouden we zeggen maakt niks uit maar we hebben zo'n kleine camper dat het drogen van de schoenen echt zo zielig was ..... we hebben meer dan 20liter brandstof verstookt om de schoenen droog te krijgen, want ja vandaag niet misschien morgen wel de voorspellingen zagen er redelijk uit .
De voorspelling was af en toe wat buien met droog weer .
De kans dat je naar de summit kan lopen was wel redelijk .
eenmaal aangekomen bij de shuttle bus en uit gestapt bij het punt waar we wilden beginnen was dove lake.
Het was even 5 minuten droog snel foto's gemaakt en ja hoor regen dus snel schuilen voor de grote bui daarna leek de regen minder te worden .
Dus hop richting het eerste punt Marionslookout en vandaar konden we verder beslissen of we wel of niet verder konden lopen .
Maar om überhaupt bij dat punt te komen was al een uitdaging want je moet over gladden rotsen en lossen stenen.
En toen we er bijna waren en we naar boven keken wat ons nog te wachten stond qua buien . pfff man man man
Ook was het meer af en toe een minuut droog ipv af en toe regen .
We hebben besloten het niet te doen ook al voelde het wel als een soort van teleurstelling, maar als je boven stond kon je niks zien, 2 het was wel gevaarlijk aan het worden, 3 we zijn weer zeik nat tot aan ons ondergoed .
ze zeggen het wel vaker " the mountains decide for you" and so they did .

Eenmaal terug bij de auto besloten we dan richting Mount Wellington te rijden in Hobert "350 km" .
Ook daar zou je normaal geweldig uitzicht hebben wij hadden wolken en regen en mega harde wind .
Maar we hebben als de wolken soms weg waaide wel genoten van het uitzicht . was super mooi .
Maar mega KOUD niet normaal 15 minuten buiten en je handen waren bijna blauw .
Aangezien we nu een dag voor lopen, dachten we, we gaan naar het schiereiland peninsula toe. We hebben daar wat kleine wandelingen gedaan en hebben wel wat geweldige uitzichten gehad. Ik zie mogelijkheden .... wandklimmen , base jumpen , Cave climming , paraglide .
Wel zijn we in een grot terecht gekomen echt geweldig alleen wel snel klimmen als der een grote golf komt want dan vult die de grot aardig .
We hadden besloten daar bij de grot te campe hopen dat de lucht zou op klaren en we een geweldige foto van de sterren kunnen maken, ook zouden we kans hebben op ut zuiderlicht......
Maar helaas! We zijn ook opzoek naar sterren, maar met deze regen en dikke bewolking en regen wordt het helemaal niks .
We hopen dat het duiken door gaat vandaag want het stormt hier gewoon weer technisch zit het nog niet echt mee .... maar wie weet gaat het duiken wel door en gaan we het zeepaardje zien en met de zeehonden spelen.

Het duiken ging door !!!! En het was echt fantastisch heel leuk gespeeld met zeehonden super leuk !!
helaas was er geen zeepaardje voor ons bij :( maar je kan niet alles hebben ! was een super mooie omgeving waar we hebben gedoken vooral de 2e duik langs wat hun het noemen the wall en ja wat een wall geweldig ook een stuk van een onderwater grot bekeken veel deversitijd van kelp , zeesponsen spinnen egels vissen en ongewervelde diersoorten.
Dus het is altijd jammer dat of het lucht op is of je het zo koud hebt dat je niet nog langer onderwater kan blijven .
Maar gelukkig gaan we nog duiken aan de west kant en we hebben al besloten om daar sowieso 2x te gaan duiken ....
Verder hebben we gisteren mount amot gedaan de hele summit en er stond dat die moeilijk was! Nou zonder grappen deze was echt heel moeilijk! Gewoon bijna recht naar boven en niet te vergeten alles wat je naar boven gaat moet je ook weer naar beneden.....
Maar wat een uitzicht Wow over de gehele wineglasbay en hazard bay super mooi tot dat je de geschiedenis leerd over wineglasbay..... je zou denken: Heeft te maken met de vorm he ..... als je het zo ziet .
Nou het had er dus mee te maken dat tot voor kort ze in deze baai walvissen deden slachten en heel de baai rood werd en als je dan boven stond en het werd eb of vloed leek het als of de baai gevuld was met rode wijn en half vol of leeg ....
Dus toen vond ik ut wat minder leuke baai ineens!!
Maar boven aangekomen lekker even gezeten en geklets met wat mensen. Was weer gezellig en gelukkig geen mensen massa maar 6 man in totaal boven heerlijk rustig.

Het was lekker warm weer en we stonden aan het strand waar niemand in het water ging ... heel vreemd er lagen er allemaal kleine blauwe kwallen op ut strand en zei al tegen rem dat het wel eens blue bottle's kunnen best giftig zijn . . Nee joh is niet zo oke prima op dat moment komen er dusky's (dolfijnen) jagen vlak voor de kant helemaal kick dus man lief rent weer het water in om te kijken na een ruime tijd. Komen we wat mensen tegen en die vertelde remco dat ze hem heel dapper vinden dat die bij de bleu bottle durft te zwemmen ....... iets met told you so .... (achteraf bleek het dus te gaan om de bijnaam portugese oorlogschip kwallen!! Zeer giftig en gevaarlijk! Zou hier normaal ook niet komen maar door opwarming van de aarde en veranderende zee stromen dus opeens wel) Die avond hebben we een meid leren kennen die Simone heten en journaliste is. Ze zit hier al bijna een vol jaar en doet een beetje seizoens werk.
Het was een hele gezellige avond, een aantal dronke droppies die in de buurt van ut toilet stonden, die dachten dat ze sjans hadden en die stonden spontaan ook gezellig bij ons alleen ze waren echt zo ver heen !
Gelukkig snapte ze de hint wel .
De volgende dag had rem ut best zwaar ;)
Ik wilde ook nog graag de lookout doen van de wineglas.
Het is wel mooi, maar moet zeggen als je boven op de berg staat ut uitzicht toch een stuk mooier is, want je hebt volledig uitzicht over de beiden baaien .

Die avond gingen we Devils in de dark doen.
Het is leuk en leerzaam, maar in mijn perspectief blijven ze gevangen. Al is de rede dat ze zo de zieke en gezonde van elkaar gescheiden houden .
Ze weten vast wel dat ze iedere dag te eten krijgen op die plek .
wel is het heel bijzonder om zo beestje te zien en helemaal wat een geluid er uitkomt dat is echt bizar. Lijken de tafelmanieren van mijn man wel ;-) hahahaha

De volgende dag zouden we richting Bay of Fires gaan rijden en daarna richting Latrobe
voor het vogelbekdier.
Nu hadden we al van een aantal mensen gehoord dat het wel eens zou kunnen dat er geen vogelbekdieren meer zitten.
Ze hebben in 2016 een hele erge overstroming gehad en daar door zijn ze gevlucht en met de stroming mee gestrokken .
Aangezien we meestal niet zoveel geluk hebben met het spotten van beesten.
Eerst een zaakje waar we koffie gingen halen, die vrouw was super vriendelijk en ging helemaal uit leggen waar zij met haar kinderen zwom en dat ze ze heel soms daar ook zien. Het gebeurde zelfs wel eens dat ze dan mee zwemmen met de kinderen " Dat lijkt me helemaal geweldig .
Maar met deze aanwijzing wij op speurtocht langs de rivier.
En de mensen die we onderweg vroegen van hoe of wat had natuurlijk zijn eigen theorie er op.

Op het moment dat ik tegen rem wou zeggen van tja laten we maar gaan want tis een groot water en hij kan overal en nergens zijn, zegt hij kijk kijk kijk voor je ja hoor daar is die maar het ging zo snel ....
Dus we gingen rustig zitten op de stenen en wachten. Ze kunnen een aardig tijdje onderwater blijven dus geduld is een schone zaak.
En omdat wij bij ut water zaten kwamen er steeds meer mensen.
Maar ja 20 minuten minmaal naar water staren is heel moeilijk dus die haakte weer snel af en op dat moment dat hun weg gingen ja hoor daar kwam die weer aan de oppervlakte en ja daar ging die weer .
we hebben heerlijk een tijdje genoten van het spectaculaire beestje.
Vandaag gaan we weer met de spirit naar Melbourne om dan door te vliegen naar West Australië .

We proberen nog steeds in contact te komen met de duik school om op neavy pier te duiken 1 van de mooiste pleken ter wereld om te duiken.

1. Hans:
    19 januari 2018
    Heftig allemaal en fijn dat het weer toch omgeslagen is. Goede reis en vlucht naar Western Australia
  2. Oma:
    19 januari 2018
    jammer van de regen wel behorend bij Tasmanie weer prachtige foto's via de telelphone vee; plezier in Western Aussie
  3. Kate:
    19 januari 2018
    Tsjonge wat is dat pech hebben dat het zo heeft geregend maar goed dat jullie lekker zijn door gegaan.
    Ben benieuwd hoe het verder gaat en leuk dat jullie er zo van genieten.
    Kuss xxx
  4. Tamara Sloof:
    19 januari 2018
    Wow wat een verhaal. Wat een mooie en ontroerende verhalen. Jullie zien in ieder geval genoeg en beleven genoeg. Veel plezier nog!
  5. Jan van Rijswijk:
    19 januari 2018
    Kan je alvast weer een beetje wennen aan onze temparatuur
  6. Alice:
    19 januari 2018
    Gelukkig hebben jullie nog eeen paar weken en die zullen vast erg warm verlopen. Succes met de duiken aan de westkust, maar wordt niet te overmoedig. Veel plezier nog.😎😍😆
  7. Alice:
    19 januari 2018
    Ohhh !! gelukkig toch nog wat foto's op de site gezet. De regenfoto's iets minder maar jah hoort ook bij het verhaal maar gelukkig ook nog echte mooie plaatjes. Helaas geen zuiderlichtfoto's maar goed een reden om nog eens terug te gaan 😆😅