Maun

21 juni 2017 - Maun, Botswana

Nadat we moremi hadden verlaten, na de grote groep leeuwinnen met kleintjes, moesten we weer onze favoriete weg op met kuilen en gaten .
Gelukkig wisten we dit keer dat het na 60 km weer een tar weg kwam! ja wat is asfalt dan spontaan een verademing met rijden, de pothols (diepe gaten in de weg) Neem je dan voor lief.

We hadden gereserveerd bij old bridge een backpacker camp.
Daar werden we welkom geheten .
Er was een bar, lokaal eten en een warme douche.
Gewoon ff lekker. We zaten zo een beetje rond te kijken en opeens zagen we onze Engelse dokters weer (die we van informatie hadden voorzien in kasana). Die avond hebben we ons kapot gelachen! Ze hebben hun auto gewoon vermoord! Ze waren in diep zand terecht gekomen en hadden zich zelf uitgegraven, maar omdat de versnellings bak kapot is konden ze moeilijk schakelen en de schemer viel, dus moesten ze door diep zand! Toen sprong er een luipaard voor hun auto en ze bleven roepen tegen de gene achter het stuur: blijf rijden wat er ook gebeurd !! Hoe ze dat vertelde heerlijk droge Britse humor.
Hun prestatie op het moment is dat ze bijna 3 van de big 5 op hun murder list kunnen zetten .
Gekke gasten die engelse dokters! Toen ze een x een dronke avond hadden had 1 van die gasten (rooie richard) een Whiskey infuus bij zichzelf aangelegd! Zijn maten vonden het knap dat die dronken een ader kon prikken! Ze haden de foto's om het te bewijze!! Geweldig verhaal toch hahahaha.

We hadden besloten om morgen een mokoro trip te doen, in de okavanga delta samen met een wandel safari .
We wilden een overnight trip doen, maar helaas hadden ze geen tenten meer .

We zouden om half 8 vertrekken dus oké we stonden klaar, heel de speedboot volgeladen, want je wordt eerst naar het lokale dorp gebracht waar die mensen nog echt Makoro gebruiken uit traditie.
Ja we hadden een kapitein die niet zo ervaren was ..... oké 7 man en alle spullen voor de mensen die wel een meerdaagse trip doen , het was gewoon te veel voor de moter .
Dus weer terug alles om geladen en hops weer onderweg .
Nadat we aankwamen bij het dorp gingen we vanstart.
We waren samen met de 3 dokters Mike Richard and Jack .
De Makoro bootjes, ja wat zal ik er overzeggen uhm ja iets wat onstabiel, hard en je zit heel laag bij het water! We gingen gezellig langs onze vrienden de nijlpaarden! Je hoorde goed dat ze het er niet mee eens waren!
Door het hoge riet waar je niks door ziet ja we houden het spannend.

We wisten dat we zouden gaan hiken, we hadden alleen verwacht dat dat na de lunch zou zijn ivm tijd en warmte .
Maar onze gids vond het een perfect idee om op het heerste van de dag lekker 2 uur te gaan hiken! Ja die zwarten kennen wat beter tegen de hitte als wij Hollanders en Engelse.
We waren erg blij dat we extra water bij ons hadden .

Het was ook spontaan erg stil bij iedereen het tempo ging hard om laag en het was best warm .
Op de terug weg was iedereen ook erg blij met het briesje van de speedboot.

Morgen gaan we weer naar een park nxai national park dat is een onderdeel van makadiki nationaal park.
We gaan proberen of we er kunnen overnachten, lukt dit niet, dan gaan we wild kamperen.

Helaas omdat we met card wilden betalen en geen pulla's meer willen pinnen (omdat we tegen het einde van Botswana aan lopen), was opeens alles vol, ookal kon je met card en euros betalen .
Maar ach , we zijn door het park gereden en hebben onze eerste giftige slang ontmoet de puff ader soort van heel giftig dus snel de auto uit want ja die wil je toch graag op de foto.

We sluipen er op af en ja hoor het is er echt 1 zonder twijfel. Geweldig dus we pakken een lange tak om hem hier mee te kunnen oppakken.
Maar ja dit is wel de veiligst manier van een slang pakken ja met je blote handen want hij is dood .... zucht het is de veiligste manier van het bekijken van zo'n slang maar het is wel een beetje jammer.
Hij was nog niet heel lang dood, want er zat nog geen waas over zijn ogen.

Verder hebben we veel giraffe en olifanten gezien en een enkele springbok.
We hadden wat coördinaten voor een slaap plek, helaas heeft een boer ook zijn huis gebouwd dus dat ging hem niet worden.
Gelukkig waren er veel mooie open plekken waar we konden gaan staan dus dat hebben we gedaan!

Wat blijkt die boer heeft ook 2 ezels, opzich niet erg, als die ze niet aan elkaar bind en daar tussen een joekel van een koeiebel tussen hangt!! Prfrr
Heel de nacht dachten die ezels, ja laten we dicht langs die mensen lopen gezellig .
Dus rem nog midden in de nacht zijn bed uit om ezels weg te jagen!
Ach het hielp iets samen met oordoppen.

De volgende ochtend zouden we naar de makadiki zout vlakte gaan .
Dit is de grootste zoutvlakte te wereld! Als je echt wilt ervaren wat alleen op de wereld is, nou dan moet je daar een dagje naar toegaan en daar slapen.
We hadden de plek ingevuld en rijden maar.
Toen we er bijna waren kwamen we allemaal borden tegen van, Private property do not enter.
Ja dus wel enter, u zegt nee en wij doen ja!
Eenmaal uit dat gebied konden we er zo oprijden geen probleem en meer mensen rijden er dat kon je zien!

Nadat we ergens een mooie plek hadden uitgezocht hebben we ons huis uitgeklapt en hebben we letterlijk ervaren wat alleen op de wereld is!
Ze hadden ons verteld dat de zonsondergang en sterren hemel samen met zonsopkomst hier geweldig waren .
Dus we zaten vol smart te wachten.

Nou de zonsondergang is niks over gelogen wat is dat mooi .
Maar we zaten in de middag al te genen van ja zie je dat ene wolkje daar ojee straks geen sterrenhemel.

Iets met de goden vervloeken is dat.
Heel de nacht was het bewolkt en om het helemaal af te maken hebben er die nacht een zand/zout storm mogen ervaren en het was zo erg dat de tent bij onze voeten gewoon omhoog geduwd werd.
Maar oké geen sterren wel storm dan verwacht je toch weer een goedmakertje mooie zonsopgang.
Forget it niks nada, dikke wolken geen zon te zien ..... we hebben 1x eerder bewolking gehad verder nog helemaal niks .
Zo jammer want het had zo mooi moeten zijn .

We gaan weer opweg richting serowe, 1 dingetje we mogen niet te veel verdwalen want onze tank is soort van leeg aan het raken en we hebben maar 20 liter extra brandstof dat is 200 km en dat is hier niks.

We zijn een ster geworden om met de Tom Tom ruzie te krijgen. Vooral wanneer het het niet mag gebeuren! Dan gaat het zeker fout! Na een keer of 290 fout te zijn gereden en heet hoofd remco naast me te hebben, hebben we niet zoveel brandstof en zijn we in de middle of nowhere! Kwamen we aan bij een zoutvlakte, Tom Tom zei ...... die konden we heus oversteken compleet onder water! knappe Tina .... ...... Nee en weetje wat die toen zei rij 14 km terug en maak dan een haakse hoek, en rij dan 48 km zw ... Na wat discussie toch maar wel gedaan en jahh deze rivier was opgedroogd en die konden we zeker oversteken.
Als we bij de snelweg uitkomen zouden we onze reserve diesel er in gaan gooien!
Dat gedaan en doorgereden tot aan serowe, daar de eerste de beste tank plaats opgereden en ja hij was echt leeg .... maar we hebben het gered .
Snel wat boodschappen gedaan en op naar de rhino

1. Tamara Sloof:
    21 juni 2017
    Wow mooi verhaal ! En wat een dwaas zeg met zen wiskeyinfuus. Malloot hahahahaha
  2. Oma:
    22 juni 2017
    je hebt gekken op de wereld, blij dat je het gered met de brandstof weer een belevenis xx
  3. Jan van Rijswijk:
    24 juni 2017
    Belangrijk een jerrycan wel spannend hoorde hier Remco schelden, namens tante Lies bedankt voor de kaart
  4. Wouter:
    24 juni 2017
    Kaart?
  5. Kate:
    25 juni 2017
    Mazzel dat jullie het gehaald hebben, geen druppel te weinig gehad. Vind de foto van Remco die de lokale dieren voert leuk...........Die slang was ook niet klein. Kuss xxx