Canada part 2

18 september 2022 - Vancouvereiland, Canada

Vandaag gaan we richting Ucluelet en daar slapen we een nachtje in een off the grid woning. De dag er na hebben we een walvis tour
Eenmaal in Ucluelet of uccie  (zoals de lokale bevolking  het zegt) aangekomen, hebben we onze whale tour gedaan. We hebben meerdere grijze walvissen, zeeleeuwen en zeeotters in super grote grote groepen drijvend als vlot naast elkaar.  Helaas waren ze wel erg schuw en was de boot veel te groot en ging die er voor ons gevoel veelste hard op af . Aangekomen, bleven we  mega ver weg van de walvissen dus is ook wel lastig om het balans te behouden.
Het blijft altijd moeilijk  vind ik ook al is dit een eco tour . Wil toch graag mooie foto’s.
We hebben nog een stukje gewandeld  van de Pacific rim N.P
Hierna hebben wij onze weg vervolgd richting cambell River.  Hier sliepen wij bij een hele aardige vrouw op salmon piont aan Oyster River Het was een gepensioneerde mevrouw die haar man was verloren en vroeger trauma hulp aanbood. Ze had 4 kinderen waarvan twee geadopteerd en ze had dit huis pas 4 jaar geleden gebouwd en het was een groot huis ook al zei zij van niet.
Als je een klein stukje liep kon je zo de baai uitkijken naar de  achterkant van rockies.
De dag erna hadden wij besloten om naar Strathcona National Park  te gaan .
We wilden hier de flower ridge trail Gaan ondernemen 25 km heen en terug dat moet te doen zijn op een dag .
Alleen hadden wij een klein misverstand  We waren vergeten dat we 1,5 uur moesten rijden om op de plek van bestemming te komen.
Hierdoor begonnen we in plaats van 8 uur pas om 10 uur We hebben ongeveer tot 7,5 km naar boven gelopen Het was een stijging van 1180 m recht omhoog en 1180 m recht naar beneden. Het was een zeer moeilijke trail met veel obstakels omgevallen bomen, de trail niet meer zichtbaar losliggende stenen We zijn allebei gevallen en toen we op een open plek kwamen hebben we besloten toen we de richel zagen waar we heen zouden gaan om te zeggen nou laten we maar teruggaan.
We zijn voor het eerst een keer verstandig geweest in plaats van het kan wel achteraf hadden we Misschien toch de Summit kunnen halen maar dan hadden we heel erg moeten haasten en met alle gevaren van dien zijn we blij dat we dat niet hebben gedaan.
De dag erna zouden we ons ook gaan opmaken om richting Telegraph cove te gaan in verband met het kajakken we moesten hier aardig wat dingen voor gaan preppen en de tassen volledig omgooien om te kijken wat we meenamen wat niet wat in draai backs moest enzovoort.
Telegraph cove is een klein Schattig dorpje op houten palen en vrolijke kleurtjes Het heeft veel historie en is voor veel Mensen een begin plek voor walvis toers en kayak trips.
Wij sliepen zelf ook in Telegraph cove  Er is niet heel veel hier. We hebben wel heerlijk lokaal vis gegeten en een lekker biertje gedronken het huisje waar wij in sliepen dat de bunker heette.
Een heel schattig kamertje met scheve vloeren En de muren waren doordrenkt door de ziltige lucht.
Het enigste nadeel was dat het personeel van Telegraph cove aan de andere kant van dit huis sliep, dit hield in dat als er iemand naar het toilet ging wij een onderzeeër die aan het opstijgen was in ons toilet hadden en onze koelkast In de Kamer het idee had dat hij in vliegtuig was als er iemand liep of praatte dan konden we het gehele verhaal of de voetstappen volgen waar iedereen was of wat ze zeiden.
Ook dit heeft zijn charmes, de volgende dag moesten wij naar Alder Bay  rijden ongeveer 10 minuten verder om ons klaar te maken voor de kajak trip.
We kwamen als eerste aan maar al snel volgden er meer we waren met een groep van 12 man totaal.
We hadden Sarah, Claire, Carmen, jeff, john nancy, Kelly, dave en wij ook hadden als”team leiders”  cass en wade.
We beginnen met de watertaxi wat ongeveer twee uur zou duren naar gilford eiland onderweg hebben we veel walvissen gezien helaas stopte we hier niet voor Het was zeer mistig maar eenmaal aangekomen op gilford naar de paddlers inn  klaarde het op en zag het water er zeer aantrekkelijk uit om te gaan zwemmen.
Dus zogezegd zo gedaan ik zal je de details besparen maar het was echt fucking  koud niet normaal alsof je in een ijsbad stapt en er dan nooit meer uitkomt Dat was onze douche voor de eerst komende 6 dagen iets om naar uit te kijken.
We hebben die dag niet heel veel gepeddeld. Het was meer een kennismaking dagje een beetje kijken hoe de spullen werken kijken waar de niveaus liggen. We hadden aardig wat mensen die gevorderd tot vergevorderd waren We hadden in totaal 4 mensen die niet zo gevorderd waren, waaronder wij.
Dag twee was gelijk de dood of de gladiolen we gingen van een paar km peddelen  naar gelijk volledig vol geladen  12 km peddelen naar the fox group island.
Een superlief eilandje waar wij boven op de top hebben geslapen. Toen het ’s avonds eb werd hebben wij een rondje gelopen over het strand en vonden wij een uitkijkpunt aan de andere kant van het eiland. Hier zagen wij In de verte een orka helemaal blij helaas super ver weg maar dit mag de pret niet drukken.
De volgende ochtend deden wij onze kajak opnieuw inpakken en kregen we de 3 keer w weather, water en wildlife (dit kregen wij trouwens iedere morgen )ja ja ja blijf ik gewoon mooi hoor maar ochtend
Onze tourguide was erg goed en hield erg rekening met de stromingen, hoe we deze konden gebruiken in plaats van tegen ons zouden werken.
Cass de tour guide had wel door dat we aardig wat adrenalinejunkies in de groep hadden zitten. Hij vond het wel tijd dat we de unicorn zouden gaan uitproberen. Dit was een zeer smalle doorgang tussen twee kliffen en hier kan je Alleen tussendoor met hoog water en genoeg stroming. Wij hadden gelukkig alles mee en één voor één gingen we door die unicorn heen Het was een spektakel superleuk.
 Aangezien het op zich heel goed ging, gingen we naar de verste kern plek die we maar konden bedenken……
Dit betekende dat we het niet allemaal meer zagen zitten halverwege de weg. Dit betekende ook dat we gewoon door moesten gaan om te komen waar we moesten zijn.
Zingend en wel zijn we gekomen op de plek van bestemming, we verlangde naar de warmte en ons bed ik denk dat we elke avond ongeveer  om 9 uur op bed lagen. Helaas hebben  nog maar weinig  wildlife  gezien.
De volgende morgen gingen we vol goede moed  opstaan, vandaag gingen we meer richting het voedsel van alle grote beesten .
Aan gekomen op flower island  hadden we een Bultrug relatief dichtbij die een mooie staart liet zien geweldig!!
Rem was hier lekker aan het trollen en heeft 2 Black Rockfish (Sebastes melanops) gevangen !
Later op de avond hebben we nog een bultrug die een voedsel bal maakt en opkomt duiken .
Helaas zaten we niet meer op het water maar op de kant te kijken, al was dat als nog geweldig! Wat een geluid is dat zeg … die avond hebben we een heerlijk  kamp vuur gemaakt eindelijk  wat warmte want de  dagen worden  toch wel kouder ook al is het super mooi weer en mogen we zeker niet klagen.
Vandaag was de laatste dag met overnachting  we zaten op het eiland dat Henson heet ze hebben hier mooie plateus  gemaakt voor de tent .
Maar voordat we überhaupt  hier zijn aangekomen,  kwamen we op de stroming van de Johnstone Strait (Dit is waar meerdere stromingen samen komen), dus veel voedsel!!
We hebben super veel bultruggen gezien zelf zo dicht bij dat er 1 onder “ dave “ van onze groep door zwom hij zei zelf dat die zijn adem al inhield omdat hij de golf slag voelde en zich zelf klaar maakte dat die zou tippen .
We hadden bultruggen met jongen gewoon los, purper dolfijnen en opeens groot paniek  onder de purper dolfijnen , orka’s!! Niet de lokale die hoofdzakelijk  op zalm jagen, nee de orka’s die op door reis zijn (de transits).
Er waren er 4 en 2 gingen er links en 2 gingen er rechts de 2 die links gingen hebben er 1 te pakken en scheurde hem in 1x uit elkaar .
Helaas konden we dit niet goed zien omdat er een walvis tour bootje precies voor ons zicht lag.
Vanuit het niets kwam een groep purper dolfijnen onze kant op sprinten en even dachten we o nee dat betekend orka’s onze kant op (o nee o ja hoor 😉)maar ze zochten beschutting en gebruikte ons als muur .
De orka’s laten ze voor bij gaan en wij konden even genieten  van het geweldige  spektakel.
Toen hoorde we een mega klap in het water de moeder walvis was uit het water gesprongen  NEEEEE  dit wilden we heel graag zien maar net te laat  zoveel prikkels in 1 x  kijk links, kijk rechts kijk naar voren, je wist van gekkigheid niet meer waar je moest kijken.
Wat Cass ons vertelde is dat de moeder dit doet omdat er orka’s in de buurt zijn en dit moet ze afschrikken omdat ze zo indruk maakt en zo hoopt ze dat de orka’s haar jong met rust laten .
We hebben  ongeveer  meer dan 5.5 uur zonder break op het water vertoeft, iedereen was door en door koud  en we gingen richting onze camp plek.
Deze avond hebben we weer heerlijk  gegeten  groot kampvuurtje gemaakt en gingen we optijd naar bed .
De volgende ochtend gingen we ons klaar maken om de Johnstone Strait over te steken het enige was dat er een mega muur van mist was .
We waren aangemeld dat een groep kajakkers de oversteek gingen doen, maar het was zo raar om hier nu te peddelen terwijl we gisteren grote boten door dit zelfde kanaal zijn gegaan (waaronder een hulleke cruiseschip). Nu heb je zicht van een metertje of 20 max 50 en dan om op toevallen op de rader hebben we een peddel met aluminiumfolie bedekt achter wade gedaan onze persoonlijke orka  . Maar zoals je al door hebt, hebben we het overleeft en zijn we veilig en wel.
Nu hebben we even 2 dagen om alles te drogen en opnieuw in te pakken voor we met de ferry naar bella coola gaan .
Op dit moment zitten op de ferry en tis relatief veel zeeslag ben blij dat we  pilletjes bij ons hebben . Het hallo horizon doeii horizon en  freaking koud om heel de tijd buiten te staan .

1. Jose:
    Jeetje wat een avontuur weer (jullie liever dan ik 😬) geniet ze nog 👍
  2. Hans:
    18 september 2022
    Wat beleven jullie een hoop en wat is dit tof.
    Geniet ervan!
  3. Alice:
    18 september 2022
    Wat een mooie belevenis, en ook spannend zeg❣, dit pakt jullie niemand meer af, op naar de volgende uitdaging. Maar blijf logisch nadenken of het verstandig is om te doen.😘😘
  4. Bep grielen:
    18 september 2022
    Wat een mooie belevenissen allemaal,Reis om nooit te vergeten.En ja we zagen weer kapotte benen.😉
  5. Rebecca Vleeming:
    18 september 2022
    Wat een spannend verhaal! Hoor het graag nog een keer live van jullie als jullie weer terug zijn in Nederland. Voor nu nog lekker genieten van alles wat er nog gaat komen!😘❤️
  6. Tamara:
    Top! Wat een avontuur!! Veel.plezier nog!! 😀
  7. Oma:
    19 september 2022
    wat heb je toch weer leuke en spanende dingen gedaan. en Remco zijn vis gevangen mooi hoor.
    Leuk de beren foto's die je stuurden.
  8. Kate:
    19 september 2022
    Klink allemaal leuk en oké iets mindere dingen, wel mooie foto's gemaakt!